Maastohiihtäjän kesäharjoittelu Mitä kuuluu maastohiihtäjän kesään? Sanotaan, että hiihtäjät tehdään kesällä. Sanonnassa saattaa piillä totuuden siemen, sillä aivan koko kesää ei hiihtäjänkään kannata levätä laakereillaan, vaikka lunta ei olisikaan hiihtämiseen. Varsinkin kilpahiihtäjät harjoittelevat määrällisesti eniten nimenomaan kesällä.

Hiihdon kesäharjoittelussa hienointa on monipuolisuus. Kuntohiihtäjänkin kannattaa kokeilla erilaisia lajeja ja sopivan harjoitusmuodon löytyessä harjoitustunnit kertyvätkin huomaamatta. Kestävyyskunnon kehittymisen kannalta tärkeintä on, että liikunnan kokonaismäärä on riittävän iso. Kaikki kestävyyslajit kehittävät kuntoa ja sopivat näin myös maastohiihtäjälle. Määrällisesti eniten hiihtäjät tekevät rullahiihtoa ja juoksua, koska nämä lajit ovat kaikista lähimpänä hiihdon lajisuoritusta eli ne ovat lajinomaisia. Lisäksi harjoitteluun kuuluu säännöllisesti voimaharjoittelua kuntosalilla.

Myös pyöräily on tärkeä osa nimenomaan kesän harjoitusohjelmaa. Maantiepyöräilyä saatetaan pitää parhaiten hiihtäjälle soveltuvana lajina, mutta myös maastopyöräily käy erinomaisesta treenistä, sillä se kehittää tasapainoa. Tasapainoa taas tarvitaan esimerkiksi luisteluhiihdossa. Pyöräily on tietenkin hyvää harjoitusta hengitys -ja verenkiertoelimistölle, sillä se mahdollistaa riittävän matalan tehon peruskestävyysharjoituksissa. Lisäksi se on myös erittäin tehokas harjoitus jalkojen lihaskestävyydelle ja voimantuotto vastaakin hyvin luisteluhiihtoa. Samalla voi tehdä ekoteon hyppäämällä pyörän selkään kotiovelta ja unohtaa pitkät automatkat suorituspaikoille. Pyöräily onkin lähiliikuntaa parhaimmillaan!

Rullahiihto on ehkä se tärkein maastohiihtäjän kesäharjoitusmuoto. Se sopii myös kuntoilijoille erinomaisesti, sillä rullahiihdon avulla kuntohiihtäjät voivat pitää kesän ajan kestävyyttä sekä lihaskuntoa yllä, jolloin ensilumilla hiihto sujuu kuin tanssi. Toinen mainio harjoitusmuoto on juoksu, joka pitää yllä lihaksiston elastisuutta ja huolehtii esimerkiksi luuston terveydestä. Kotonani oleva Helkaman juoksumatto pitää huolen siitä, etteivät edes siitepöly tai syksyn liukkaat kelpaa selitykseksi jättää lenkkiä väliin. Jos juoksu ei maita niin sauvakävely on myös mainio treeni. Sauvakävelyssä saa hiihdon tapaan koko vartalo tehdä töitä, joten samalla tulee kuntoilijalle hyvä treeni myös lihaskestävyydelle ja aikaa säästyy muuhunkin kuin lenkkeilyyn. Kannattaa kuitenkin muistaa levätä tarpeeksi ja nauttia kesästä, sillä levossa kunto kehittyy!

 

Niilo Helkama