Liikunnasta virkeyttä ja hyvää oloa!

Monipuolinen liikunta edistyy hyvinvointiamme, parantaa kuntoa ja pitää virkeänä. Liikunta mahdollistaa tutustumisen uusiin ihmiseen sekä vanhojen ihmissuhteiden ylläpitoon. Yhdessä liikkuminen on kivaa ja sosiaalisen kanssakäymisen myötä vuorovaikutustaitomme paranevat. Yhdessä liikkuessa meillä on myös yhteiset säännöt, jonka myötä opimme ottamaan paremmin toiset huomioon. Yhteenkuuluvuuden tunne ja myönteiset kokemukset kannustavat liikkumaan enemmän, jolloin liikunnan terveyttä edistävät vaikutukset lisääntyvät. Liikunta edistää muun muassa oppimista, keskittymiskykyä ja tasapainottaa kokonaisvaltaisesti oloa. 

 

Kaikessa liikunnassa tärkeintä on monipuolisuus ja säännöllisyys. Monipuolinen liikunta harjoittaa kaikkia elinjärjestelmiä tasapuolisemmin, jolloin myös elimistön kuormitus on tasaisempaa. Monipuolisella harjoittelulla parannetaan yleisesti kuntoa eli lihaskuntoa, kestävyyttä ja liikkuvuutta sekä pyritään välttämään paikallista ylikuormitusta ja siitä aiheutuvia rasitusvammoja. Urheilulajeista muun muassa hiihto ja pyöräily ylläpitävät ja kehittävät verenkiertoelimistön ja sydämen kuntoa sekä suorituskykyä. Hiihdon ja pyöräilyn harrastajat voivat monipuolistaa harjoitteluaan tuomalla säännöllisesti harjoituksiin esimerkiksi lihasvoimaa ja liikkuvuutta lisääviä harjoituksia. Monipuolisen harjoittelun kautta varmistetaan eri ominaisuuksien tasainen kehittyminen sekä pidetään motivaatiota yllä säännölliseen liikkumiseen. Säännöllinen liikunta on riittävää viikoittaista urheilua, joka muodostuu esimerkiksi harrastuksista, hyötyliikunnasta sekä koulu- ja työmatkaliikunnasta.

Sekä hiihto että pyöräily ovat mukavia lajeja, joita voi harrastaa kaikenikäiset ja -tasoiset liikkujat. Oman kuntotason tai fiiliksen mukaan jokainen voi itse säätää harjoituksen tehokkuuden. Molemmissa lajeissa tasaisessa maastossa kuntoilee kevyemmin, kun taas vaihtelevassa maastossa lisää vastusta saadaan niin ylä- että alamäistä. Parantaakseen kestävyyskuntoa tulee harjoitella isoa määrää pienitehoista harjoittelua tai pientä määrää kovatehoista harjoittelua. Liikunnan aloittelevien suositellaan aloittamaan harjoittelu rauhallisesti, ettei liikuntainnostus lopahda alkuunsa. Lisäksi riittävä lepo ja monipuolinen ravinto tukevat kokonaisvaltaisesti kunnon kehittymistä. 

 

BAIKS haluaa yhdessä yhteistyökumppanien kanssa edistää suomalaista urheilua ja hyvinvointia kaikissa ikäluokissa. Yhteistyökumppanimme Perniön Urheilijoiden Hiihtojaosto ja Cycling academy ry järjestävät ammattitaitoisten valmentajien johdolla ohjattua valmennusta. Löydät lisätietoa tulevista valmennuksista alta sekä tarkempia tietoja yhteistyökumppanin verkkosivuilta. Jos mielenkiintosi heräsi, käythän ilmoittautumassa haluamaasi koulutukseen yhteistyökumppanin sivulta löytyvän ohjeen mukaisesti.

LAURI Ski Camp 13.6.-15.6.2018. Perniön Urheilijoiden Hiihtojaosto järjestää Perniössä kaikkien aikojen hiihdon kesäleirin junnuille! Ikäluokat 2005-2009 syntyneet. Valmentamassa leirikummi, maajoukkuehiihtäjä ja Pyeongchangin olympiaurheilija Lauri Vuorinen. Lue lisää: http://www.peu.fi/hiihto/
Tiedustelut: puh. 040 707 1549

   

 

Maantiepyöräkoulu 26.4.-12.8.2018. Cycling academy järjestää Keravalla seitsemännen kerran maantiepyöräkoulun. Cycling Academy ry:n perinteinen maantiepyöräkoulu, joka sisältää kymmenen ohjattua harjoituskertaa päättyen 100km pituiseen CA100-kuntoajoon. Pääkouluttajina toimivat Krisse Alatalo ja Peter Selin. Lue lisää: http://www.cyclingacademy.fi/pyorakoulu2

Tiedustelut: puh. 044 738 3751

BAIKS - Fiksumpaa urheilua monipuolisesti!