Tänä päivänä olemme enemmän passiivisia liikunnan suhteen, kuin koskaan aikaisemmin, vaikka liikummekin paljon harrastusten parissa. Kuulostaako ristiriitaiselta? Avaan aihetta hieman lisää. 

Salitreeni tai muu harrastus on itseasiassa vain pieni prosentti kokonaisaktiivisuudestasi. Yksi voimatreeni ei pelasta koko päivän istumiselta. Jo istumisen tauottaminen auttaa tasaamaan verensokereita ja parantaa aineenvaihduntaa. Työpaikalla voi hyvin nousta vaikka seisomaan ja venytellä hieman. Seisominen, kävely tai pieni liike pitkän palaverin tai työtehtävän välissä ja jälkeen, auttaa kehoamme toimimaan. 

Moni meistä elää tälläkin hetkellä jonkin sortin painekattilassa. Liittyy se työhön, ulkonäköön, perheeseen, arkeen, urheiluun tai vaikkapa ihan nykymaailman muotteihin. Monilla kiehuu kattila jo nyt hieman yli ja lisäämällä stressiä, liikuntaa, uusia ohjelmia tai asioita, voimme helposti kuormittaa itseämme liikaa. Pelkkä ihmisen fyysinen kunto ei riitä huipulle. 

Arjessamme saattaa olla monia asioita, jotka tulee ottaa huomioon, kun mietimme omaa hyvinvointikapasiteettiamme. Korostan nyt erityisesti oman fyysisen kapasiteetin optimoimista omaan elämään ja arkeen. Ehkä olet fyysisessä työssä, jolloin tärkeää olisi tehdä työtä tukevia harjoitteita. Tai vaikka vuorotyössä, jolloin on lähes mahdotonta ylläpitää täysin säännnöllistä tai suunnitelmallista ohjelmaa. Tutkaile omaa fyysistä kapasiteettiasi ja kuntoa. Mihin sinulla riittää aikaa ja voimia? Tuntuuko pelkästään tuolilta nouseminen työläältä? 

Siinä tapauksessa suosittelisin lähtemään ensin jostain helpommasta harjoitteesta liikkeelle. Esimerkiksi ruokapäiväkirjan teosta tai arjen aikatauluttamisesta. Uusien rutiinien teko on alkuun työlästä, mutta mitä enemmän teet toistoja, sitä helpommalta se alkaa tuntumaan ja lopulta rutiineista tulee automaatio, jolloin voit taas miettiä uusia harjotteita elämääsi. Hyvinvoinnin harjoittaminen ei lopu koskaan, se vaatii jatkuvaa huomiota ja oman kehon opiskelua. Ja etenkin rutiineja ja säännöllisyyttä.

Vahva mieli - voimakas keho -eKirja toimii erityisesti apuna pidempien liikuntataukojen jälkeen. Se on selkeä ja helposti luettava ensimmäinen osa laajemmasta kirjasarjasta. Kirja toimii myös Personal Training -valmennuksen ohella ja voidaan myydä asiakkaalle avuksi valmennuksen alkutaipaleella. Kirjan lukemisen jälkeen valmennettavaa voidaan haastatella ajatuksista mitä kirja herätti, sekä miettiä yhdessä haastavimmat osa-alueet. Kirja on myös hyvä muistutus jo urheileville henkilöille, joita kiinnostaa ihmisen kokonaisuus, sekä erityisesti psyykkinen puoli harjoittelussa.

Lue lisää ja TILAA:

https://www.biancaneve.fi/product/1851/janika-nieminen-vahva-mieli---voimakas-keho